TV4 nyheterna

Blev glad när jag precis såg på nyheterna om att de tog upp sjuksköterskeläget i landet. Eller ja, glad och glad. Det ska ju inte behöva vara såhär egentligen men nu är det ju det. Personal som inte vill arbeta på sjukhusen pga låg lön och hög arbetsbelastning som i sin tur leder till dålig patientsäkerhet. Det är sorgligt att det ska behöva begås fel i vården för att det ska hända något. Det är ju inte så att felen innebär mindre pengar på någons konto, fel sålda varor osv. Det handlar om människor som dör, anhöriga som får sörja, smärta både fysisk och psykisk hos både patienter och personal. Helt i onödan. 
 
Jag var inne och kollade på hur många jobb som fanns på region Skånes hemsida för sjuksköterskor. Och det är otroligt många! Och det är fasta tjänster de flesta av de, så det är verkligen skillnad jämfört med hur det varit innan när jag kollat. Pratade med Niklas om framtida lön, för om ett år så är det jag som sitter där och ska söka jobb. Jag vill ju också vara en av de som tackar nej till jobb som erbjuder mindre än 24-25000 i lön. Jag har då inte gått och skaffat mig CSN lån på en kvarts miljon för att få en sketen grundlön på 22000 som grundlönen för sjuksköterskor ligger på idag. Skamligt. Och jag hoppas att får ekonomiska situation ser ut så att jag kan tacka nej till de jobben som inte erbjuder det jag vill ha och faktiskt är värd! Jag har slitit för detta, jag är värd detta och det är det minsta jag förtjänar. 
 
Så det så!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emmelinasnyakondition

En blogg om min nyvunna kärlek för löpning och allt annat stressigt och roligt som pågår i mitt liv.

RSS 2.0